Scurt dictionar masonic


Deoarece despre francmasonerie au scris si scriu si ignorantii, se vehiculeaza incorect o serie de termeni, sporind confuzia. Din pacate, este greu de controlat daca un autor cunoaste sau nu intelesul adevarat al unui termen sau daca il foloseste, chiar si cu buna-credinta, din inertie.

Francmason si mason sunt termeni folosit de regula ca sinonime, pentru ca desemneaza aceeasi identitate. Totusi, chiar daca Enciclopedia Catolica accepta originea cuvantului latin matio sau machio pentru constructorul de ziduri sau taietorul in piatra din epoca medievala, etimologia acestuia este destul de incerta. Sensul vocabulei franceze maçon este acela de mester pietrar sau zidar, adica de lucrator specializat, de artist sau conducator de atelier. In latina antica mesterul era machinator,  cu radacina machia, care se gaseste si in machio deja invocat, adica acel sef de echipa care folosea si actina mecanismele de constructie. Sensul se pastrea si in epoca medievala, cand mason primeste froma fixa franc-mason,  asupra careia exista mai multe explicatii.

  1. Varianta profesionala. Masonul era un meserias specializat in taierea si zidirea pietrei prelucrate artistic, ornamentale, spre deosebire de pietrarul comun care aseaza in constructie blocul brut de piatra. Calitatea de mason presupunea cunostinte avansate de geometrie, stilistica si edificarea, unele dintre ele de provenienta antica si aflate sub embargoul unor secrete profesionale. Seful unui atelier masonic era maestrul, calitate la care se ajungea prin invatarea progresiva a tehnicilor de constructie si prin initiere in secretele atelierului, proces care se desfasura simultan in cadrul organizat al atelierului si era insotit de un rit specific. Faptul ca un mester reusea sa ajunga la acel nivel suprem al initierii in tainele constructiei, dar si faptul ca in timp i se transmisese o influenta spirituala care ii ridicase calitatile umane, il facea foarte respectat, adica venerabil, termen acordat apoi si oamenilor batrani si intelepti.
  2. Varianta Speth. pornind de la denumirea in principalele limbi occidentale, care contin prefixul “liber” – free-mason, freimetzer, Freimauerei, vraijmetselaar -, francmasonii formau ateliere sau echipe itinerante, aflate in afara controlului autoritatilor orasului in care lucrau. Ei avea dreptul sa calatoreasca, sa contracteze servicii si sa construiasca in mod liber, in oricare loc erau solicitati, fara a se supune legislatiei locale in privinta taxelor. De aici si termenul franciza – scutire de taxe. Conform acestei versiuni, prefixul franc din francezul francmaçon inseamna “liber”, nicidecum “deschis”, “franc” in acceptiunea dictionarului, cu varianta populara “franş” din expresia “i-am pus franş in fata”.
  3. Varianta Begemann. Francmasonii erau meseriasi ai prelucrarii pietrei necesare in constructia catedralelor gotice, piatra care, eliberata (debitata) in blocuri, primea o prelucrare savanta si o asezare in opera ingenioasa, fapt constatat si astazi, dupa opt-noua secole. Aceasta versiune se apropie de cea a atelierelor profesionale, dar se revendica de la calitatea pietrei (free-stone) si nu de la cea a meseriasilor.

La noi in tara au fost putine acele personalitati credibile care sa dea prin autoritatea lor stiintifica un gir teoriei francmasonice. Istoricii au evitat subiectul, datorita accesului limitat la documente si impreciziei informatiilor, dar a existat un corp de istorici ai artei pentru care subiectul prezenta o parte insemnata a cercetarii. Razvan Theodorescu este unul dintre acei analisti lipsiti de complexe si de la care lumea profana primeste acele informatii pertinente prin care se completeaza lantul intelegerii istoriei: “Aflandu-si originile indepartate in practica cioplitorilor in piatra ai goticului din secolul XIV-lea – de unde simbolistica francmasonica cuprinzand echerul  care e pamantul, compasul indicand  cerul, mistria care uneste punand mortarul- , adunati in bresle, pastratoare strasnice ale tainelor meseriei, din care a iesit in secolul al XVI-lea tovarasia mestesugareasca ce purta in Franta numele de <<compagnonnage>> – prin care vor venii, in ierarhia francmasonica, gradeke de  <<ucenici>> si <<companioni>> – , aceasta miscare internationala a timpurilor moderne isi trage denumire din cuvantul englezesc <<free mason>>, inregistrat pentru intaia oara, pare-se, in 1376; termenul desemna fie, potrivit unei ipoteze, pe cioplitorul de piatra om liber, fie potrivit alteia, pe sculptorul de pe santierul unei catedrale care isi punea dalta si ciocanul – alte semne francmasonice actuale – pe o piatra moale, un calcar denumit in Anglia <<freestone>>. In orice caz, <<lojile>> evului mediu tarziu, aflate la poalele constructiilor sacre si profane, unde se adaposteau pentru munca cioplitorii care lucrau piatra pusa in opera (<<opus>>) erau cele care au nascut asa=numita <<masonerie operativa>>, ce a axistat atat timp cat s-au intreprins marile campanii colectivede inaltare de lacasuri sfiinte occidentale pana la Reforma”.

Esoterismul. In cartile cu limbaj elevat intalnim destul de des adjectivul ezoteric pentru a desemna ceva ascuns, secret, care nu este cunoscut decat de initiati. Esoterismul este “miezul launtric, mai putin cunoscut al unei doctrine, al unei traditii. El se deosebeste atat de eruditie , care nu este decat cunoastere cu ajutorul mintii, respectiv simplu mod de a sti, cat si de ocultism, care este mai mult o invataturaaplicata in care dorinta de cunoastere este depasita de dorinta de putere”. De aceea, se dovedeste fundamental a intelege ca folosirea adjectivului  ocult, oculta pentru a descrie o organizatie, o activitate sau un ritual presupune o referire la folosirea conostintelor provenit din initiere, a secretelor sau a informatiilor dobandite confidential pentru a le transforma in instrumente ale puterii. Asadar, atunci cand intalnim o descriere a francmasoneriei ca organizatie e oculta, inseamna o trimitere la implicarea acesteia in politica, situatie care se aplica insa numai anumitor loji. Exista francmasonerie care nu se implica in politica.

Antonimul lui esoteric este exoteric , care se aplica scrierilor populare, accesibile tuturor, iar legatura intre cei doi termeni poate fi explicata frust prin trecerea de la exerior(exo) spre interior (eso), prin dezvaluirea progresiva a unor cunostinte secrete care trasforma un individ profan intr-o persoana initiata. In filozofia francmasonica, “aceasta trecere implica o initiere, ceea ce echivaleaza cu o a doua nastere , cu o trezire intr-o noua stare sau, intr-o exprimare sugesitiva, cu o nastere in cunoastere”.

Initierea. Cuvantul este folost cel mai des cu semnificatia sa exterioara, de suprafata, prin care un detinator al unui secret il incredinteaza altei persoane pentru a o face sa inteleaga un fenomen. Omul se naste in conditiile conoscute, primeste primele secrete ale vietii de la parintii sai, apuide la educatori, de la profesori, din anturaj sau din lecturi. In tot acest proces, omul, de la copil la individ matur, primeste de la persoanele aflate pe lantul educational acele “secrete” care il ajuta sa devina o fiinta sociala. Pe acest traseu omul se naste, este educat, se casatoreste, procreeaza, munceste se pensioneaza si moare. In raport cu acest trase profan, francmasoneria afirma ca exista si un alt plan la care omul poate ajunge prin initiere. “Initierea este iluminativa, antrenand o re-creare traita in launtrul fiintei. Initierea consta in ransmiterea unui influente spirituale printr-un rit practicat de o persoana calificata, intr-un cadru organizat in care se continu o munca metodica prin care se obtine o realizare efectiva a ceea ce initial a fost transmis doar virtual”. Alfel spus, individul este ajutat sa isi descopere calitati nebanuite si cai de a-si perfectiona natura umana pana la anumite niveluri superioare ale intelegerii vietii, de unde poate privi si actiona in lume pentru a o face mai buna. Nu intamplator, oserie de mari personalitati culturale, stiitifice sau politice ale lumii au fost si mari initiati. Din doctrina menita sa duca spre atingerea nivelului de Om universal isi extrage francmasoneria conceptul de “scoala de inalta morala, urmarind desavarsirea personalitatii omului”. Conceptul generos a fost deformat de ocultism, motiv petnru care trebuie facuta distinctia permanenta intre francmasoneria autentica si francmasoneria ca putere oculta.

Companionajul era o forma initiate si colectiva bazata pe practicarea unei mesrii. “Breslele, guildele si toate celelalte organizatii profesionale medievale functionau in acesta formula initiatica”. Ceea ce vom intalni in texte cu denumirea de masonerie operativa originara a fost “un caz particular de initiere colectiva bazata pe practicarea mestesugului de zidar si pietrar. Aceasta forma initiatica mestesugareasca specializata a luat amploare cand francmasoneria a devenit ordinul tertiar al Templierilor, promovand in toata Europa medievala arta numita gotica , dar care nu avea nimic comun cu gotii.

Obedienta desemneaza structura administrativa in care se insereaza ritul. Reprezinta o federatie de loji. [Obedienta francmasonica nu trebuie confundata cu sinonimele sale de dictionar supunere, ascultare, dicilitate].

Ritul este sistemul masonica in prinva scarii sale de grade si a ritualurilor aferente fiecaruia.

Ordin are semnificatia unei trimiteri la unitatea elementelor componente. Uneori se foloseste pentru a desemna ansamblul masoneriei, definindu-i unitatea.

Regim era in secolol al  XVIII-lea sinonim cu Rit, astaz fiind mai putin uzitat. El indica un sistem ierarhic bine organizat si structurat si care era in functiune.

Lojile, atelierele, templele sunt unitati masonice de baza.

Ritul Scotian Vechi si Acceptat. In ciuda denumirii sale, “ecosostemul ca atare este de fapt o particularitate a fancmasoneriei franceze, ritul scotian dezvoltandu-se in special in Franta. Caracteristica sa o reprezinta <<gradele inalte>> apoi raspandite si in Germania”. Particularitateaa cestui Rit se reduce, la nivel exterior, la operatiunea de marire  a numarului de grade, de la cele 3 ale francmasoneriei operative originare, la 33 ale unei francmasonerii speculative. Nu s-a gasit inca o explicatie verosimila pentru baza istorica si legitima a dezvoltarii etelierului francmasonica de la 3 la 33 de grade.

Problema principala a celui dintai subiect dezbatut in privinta francmasoneriei eset masura in care francmasoneria modern, inregistrata in primele decenii ale secolului XVIII-lea, are vreo legatura cu masoneria medievala, conoscuta cu 600 de ani in urma acesteia. Adica, in ce masura francmasoneria moderna a fost o continuare fluenta a breslelor medievale, ritualul modern avand o traditie neintrerupta, sau francmasoneria moderna s-a construit pe alte baze, folosind doar ritualurile vechii masonerii. Precizez ca termenul de francmasonerie moderna este conventional, urmarind etapele istorice cunoscute: antichitate, ev mediu, era moderna si era contemporana. Nu trebuie confundata, asadar, cu actuala masnerie, care actioneaza in contemporaneitate.

Ritul Memphis. A fost precedat de Ritul Miţraim,  care se revendica din pretinse vechi ritualuri egiptene si “continea grade de inspiratie evreiasca, nemaintalnite si in restul masoneriei”. Ritul Miţraim avea 90 de grade. Ritul Memphis s-a construit in 1838, “ca o imitatie a Ritului Miţraim”, dar avand 95 de grade. Din 1881, cele doua Rituri se unesc in Ritul Memphis-Miţraim,  cu 98 de grade!, sub conducerea lui hierophant mondial. Primul hierophant mondial a fost Garibaldi, care insa a decedat curand dupa alegere, in 1882. Escaladarea numarului de grade in francmasonerie a indepartat-o mai mult de lojile operative ale Evului Mediu.

Loji albastre. Este denumirea atelierelor francmasonice din primele 3 grade: ucenic (discipol), calfa (companion) si mester (maestru).

Sursa:  Istoria loviturilor de stat in Romania vol.1 “Revolutie si Francmasonerie”  de Alex Mihai Stoenescu.

Advertisements

Posted on July 5, 2013, in Istorie and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: